بازار شنبه / فصل بزرگداشت کوچکترها
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران


آنچنان که طبق خبرهای منتشر شده در روزهای پایانی هفته گذشته، احتمال تعیین نرخ 12 تا 14 سنتی برای نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها افزایش یافته و این امر موجب شد فشار فروش سهام در نمادهای گروه امروز بر تقاضای خریداران پیشی گیرد. تا جاییکه قیمت اکثر سهام فعال این گروه تا آستانه منفی حداکثری پایین آمد.

"پترول" اما با اعلام افزایش 214 درصدی سود خالص سال مالی جاری هر سهم در مقایسه با سال مالی گذشته به تابلوی معاملات فرابورس بازگشت. بدین ترتیب سرمایه گذاران رشد حداکثری قیمت سهم را در نماد مذکور به نظاره نشستند و بیش از141 میلیون از این سهم با پایداری به صف نزدیک 25 میلیونی خریداران معامله شد.

"شپلی" نیز بعد از نوسان چند روزه قیمت سهم به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی، امروز با اقبال خریداران مورد معامله قرار گرفت و صف خرید این سهم نیز در پایان ساعات کاری به قوت خود باقی ماند.

نماد حق تقدم های استفاده نشده ناشی از افزایش سرمایه "شلرد" نیز طی روز جاری با رشد 502 درصدی قیمت مورد بازگشایی قرار گرفت و تقاضای مطلوبی نیز از آن به عمل آمد.

سهام شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت نیز برخلاف روند کلی حاکم بر دیگر سهام فعال گروه با رشد قیمت ها همراه بود تا نمادهای پتروشیمی فعال در بازار پایه همچنان مدار صعودی را در قیمت سهام دنبال کنند.

اما مهمترین نکته بازار امروز رشد قیمت های جهانی فلزات بود و به دنبال شکل گیری این روند مثبت در قیمت ها، سهام شرکت های تولیدکننده فلزاتی همچون روی، سرب و مس نیز با اقبال خریداران رو به رو شدند.

به اعتقاد اهالی تالار در صورت ادامه این روند قیمتی، می توان تا پایان سال جاری این گروه را به عنوان لیدر بورس معرفی کرد. چراکه در کنار رشد قیمت فروش محصولات آنها، سهام شرکت های مذکور نیز طی سال جاری از رشد چندان مطلوبی برخوردار نبوده اند.

این روزها همچنین همسو شدن روند حرکتی سهام شرکت های خودرویی و بانکی را نظاره گر هستیم. آنچنان که صعود و نزول قیمت سهام دو گروه مذکور هم راستا با هم در جریان است. فروش دارایی و املاک خودروسازان و برنامه افزایش سرمایه دو غول بزرگ خودرو ساز کشور از مهمترین اخبار این روزهای گروه مذکور است که در این میان یکی از اصلی ترین برنامه ها فروش سهام بانک پارسیان متعلق به شرکت های گروه ایران خودرو است و "خگستر" با دارا بودن حدود 10 درصد از سهام این بانک بیشترین تأثیر مثبت را از این امر پذیرفت. در نتیجه سهم "خگستر" نیز در بازار مورد اقبال قرار گرفت و تا تشکیل صف های خریداران رشد قیمت را تجربه کرد.

از "ورنا" نیز خبرها از فروش برخی ساختمان ها جهت تسویه بدهی های این مجموعه بورسی حکایت دارد و این موضوع موجب شده حجم معاملات سهم طی روزهای گذشته با افزایش همراه شود. "وساپا" نیز با برآورد برنامه ای مشابه جهت فروش برخی دارایی ها از جمله سهام شرکت های زیرمجموعه خود، این روزها توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است.

اما امروز سهام قطعه سازان روند قیمتی بهتری را در مقایسه با خودرویی ها در اختیار داشتند و در بسیاری از نمادها قیمت سهم تا آستانه مثبت حداکثری بالا رفت.

اما در نمادهای بانکی سرمایه گذاران به دلیل اعلام برنامه عرضه های جدید توسط سازمان خصوصی سازی در نمادهایی همچون "وبصادر"، "وبملت" و نیز "وتجارت" از خرید سهام عقب نشستند.

نماد "وگردش" نیز در حالی پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه سال 91 با رشد 50 درصدی قیمت سهم به تابلوی فرابورس بازگشت که به اعتقاد اهالی تالار، در آینده می توان خبرهای خوبی را از مجمع سال 92 این مجموعه بانکی شنید.

سهام بیمه ای ها نیز تحت تأثیر سه عامل افزایش سرمایه، کاهش تحریم ها و آزاد شدن ذخایر دلاری آنها با اقبال سرمایه گذاران و با تداوم صف های خرید معامله شدند.

عدم قطعی شدن افزایش بهای بنزین همزمان با توسعه صنایع در کشور، نیاز بیشتر به ناوگان حمل و نقل را بالا برده که در نتیجه آن سرمایه گذاران از سهام شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل استقبال کردند. بطوریکه تمامی سهام فعال این گروه به جز "حتاید" در حالی صف خرید بودند که عرضه های چندانی در نمادهای فعال گروه مذکور مشاهده نشد.

گروه کاشی و سرامیک نیز این روزها همچنان در کانون توجه فعالان بازار سهام قرار دارد و پایداری صف های خرید این سهام را در شرایطی شاهد هستیم که عرضه های زیادی نیز در نمادهای فعال این گروه انجام نمی شود.

غذایی ها نیز با انتظار سرمایه گذاران از مطلوب بودن عملکرد 9 ماهه شرکت های گروه و پوشش های بالای آنها در بودجه سال مالی جاری، توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت خود جلب کرده اند.

در رأس غذایی ها نیز "وبشهر" لیدری گروه را در مدار مثبت قیمت سهام بر عهده داشت. چراکه این نماد جدا از سهام شرکت های غذایی زیرمجموعه خود از روند صعودی حاکم بر قیمت سهام بانک اقتصاد نوین نیز اثر مثبت می پذیرد.

سایر نمادهای گروه نیز به دنبال لیدر خود در آستانه مثبت حداکثری قیمت سهم معامله شدند.

سهام شرکت های برقی بورس نیز امروز در حالی معامله شدند که اقبال سرمایه گذاران تشکیل صف های خریداران را در نمادهای گروه مذکور در پی داشت.

در مجموع بورس این روزها در حالی به زمان اعلام گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت ها نزدیک تر می شود که سهام صنایع و شرکت های کوچک بازار در کانون توجه سرمایه گذاران قرار گرفته و به نظر می رسد بتوان در اطلاعات میان دوره ای آنها عملکردهای مناسبی را از این قبیل صنایع مشاهده کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 7 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 562
بازدید کل : 11448
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1